Analoog 

7-11-04                                             Mijn thorney path met het eigen maken van de platenspeler.

                                                             

  Zoals u weet leg ik mijn zwart goud op de Sony PS - 4300 en mag zijn muzen doorgeven aan de phonotrap van PvW

Allerlei artikelen gelezen omtrent het afstellen van de platenspeler en het zelf ook daadwerkelijk in praktijk gebracht met als gevolg dat de oortjes ook zeer bepalend zijn, zonder natuurlijk de
principes uit het oog te verliezen. Meerdere malen mijn element verschoven van voor en naar achteren om zodoende de optimale hoek te bemachtigen en hopende dat dan de muzen binnen komen wandelen en mijn atmosfeer confisceren en dan wel graag ,,, zonder pardon.
En daar kun je aardig gefrusteerd van raken want het is een gepiel wat als gevolg heeft een inwendige biologische weerstand die zijn weerga niet kent in het electrische domein.
Maar aldoende leert men en men wordt er steeds bedrevener erin zodat ook andere gedachten
tot ontplooiing kunnen komen en die door proberen, zonder de basisprincipes los te laten, zeer welkom zijn. Bovenstaande is een periode van weken met het experimenteren met mijn Denon Gold DL-302
en Audio-Technica AT110E en de Jelco MC-14.
Wat een verschil tussen deze elementen meer dan het experimenteren met mijn buizen.
Eindeloos met een mal deze elementen proberen te positioneren, u weet wel zo'n lijntjesmal en
neemt u van mij aan dit lukt u nooit om dit volgens de principe's te doen.
Dus dan blijft maar een conclusie, middelen en hier kunt u uw gezond audio-verstand zonder problemen gebruiken. Dan komt de tracking kijken, VTA-Azimuth, graden hier en graden daar, het zal allemaal wel kloppen maar dat element zit wel in jouw draaitafel.
Nogmaals mijn conclusie is, vergeet de basisprincipe's niet maar ook je gezond audio-verstand niet, u mag dit gebruiken want het is immers uw element, c.q draaitafel.
Na het luisteren en genieten van het zwarte goud met deze 3 elementen ( cartridge ) komt op het internet een Grado ten tonele.
Via Rob Wouters van Remote Control een Grado Prestige/Blue naar Heinkenszand laten transporteren en voor mij was er meteen muziek die mij zeer aanspreekt en wel in de vorm
van mijn HF-304, ja inderdaad mijn ordinaire, favoriete eindblok

Ja, gelukkig, ik was weer op de juiste tijdspanne ergens aanwezig en nam de juiste beslissing
en daar was de Grado Prestige/BlueMooi is dit, vanaf de eerste contaminatie, die ondertonen de muziek.


En daar gaat ie weer, wetende dat het altijd beter kan, of zoals u weet anders, lokt de menselijke lust (commercie) en morgen stuur ik de Grado Blue terug en in return de Grado Reference Platinum Wood 

en het mooie van dit verhaal is dat Remote Control dit geheel vrijblijvend uitvoert.Wetende dat het kamp van voor en tegens Grado heel heftig is, gezien  de " proza" op Vinyl Asylum maakt het voor mij zo spannend om dat schemergebied te ontmoeten.
M.a.w. komende week wordt leuk, heel leuk
fons
12-11-04

Het I2S verhaal krijgt zijn vervolg, hier krijg ik gedonder mee, het zij zo,
en wel in de vorm van; het accu,,, staartje
Het ontmoeten van diversen, dit met al hun proclamerend gedrag noopt tot het

,,, gedrag en het is vanaf het ontmoeten met het accu-verhaal sluimerend aanwezig geweest, u weet wel, de struisvogelpolitiek. In mijn ervaring met het eerste accu-verhaal was het van Yes, dit is mooi, zonder restrictie,
mooi, heel mooi, maar dan komt het,,,, het is voorspelbaar, elk instrument heeft zijn toongebied
en daar wordt door middel van de accu niet vanaf geweken, waarom heb ik die ervaring en
menigeen onder u niet!!!!
ja, met bovenstaande al een dis. met Alex!!
Waarom is het reperterend vermogen de laatste tijd zo heftig aanwezig!!

Bovenstaand, algeheel moet u zien in een tijdspanne die zich zeer nadrukkelijk manifesteert.
Met het reperterend vermogen bedoel ik, er is geen ontkomen aan,
"waarom deze proza, Fons er is alleen maar POËZIE .
Klopt en dat is de deductie die ik u opleg en wil delen, als u het mij toestaat.
Met het reperterend vermogen,cq onvermogen, komt daar de bevrijding en wel in de vorm van
het analoge.

Waarom beleef ik zoveel extra emoties aan het analoge waar het digitale HET laat afweten! Nogmaals, zoals u weet is mijn digitaal domein optimaal, ja ik weet het, I2S komt eraan, en beleef met het digitale veel muzen of zoals u wilt muzikale emotie. Men smelt als u de DAC van PvW ontmoet en grijpt naar hogere kreten die zeer terecht zijn
in zijn tijdspanne. Dit alles kunt u lezen op....NirWanaDac van PvW .
Vandaag weer uren lang van mijn " ALEX " Bit-Accuraat koperen loopwerk met de PvWDAC
mogen genieten ...ja, u smelt en ik gebruik hier inderdaad u als gemeenschappelijk deler.
Mooi is dit, neen deze digitale config. gaat nooit mijn huiskamer verlaten.
Het gemak van mijn config stemt mij in een zeer prettige atmosfeer waar moeilijk aan te
ontkomen valt. En dan komt de repetitie om de hoek kijken en kan alleen maar zijn gedrag vertonen als
men daar onderhavig is aan geweest, zonder onderhavig gedrag heeft men geen recht
van spreken. Wetende dat ik bovenstaand zelf als proclamatie wegschrijf beticht ik mijzelf toch aan
enige vorm van onderhavig gedrag en dit heeft zich geuit in bovenstaande keyboardstrofen,,
De conclusie , voor mij, is dat als ik het digitale en het analoge heb ontmoet
de referentie zeer nadrukkelijk aanwezig is en keer op keer het analoge als zeer
aangenaam ervaar.
Deze conclusie plaats ik in de vorm van proza/poëzie.
fons

En zo komt een Grado aan in een houten kist en mijn microscoop is zeer handig om evt. bedenkingen de kop in te drukken of te bevestigen.
Het hout van mijn Grado is gemaakt waarvan een viool wordt gemaakt !!!

  25-12-2004
De VPI Masterscout. (basismodel)
En dan beleef met kerst mooie momenten en wel in de vorm van het uitpakken van je eigen kerstcadeautje, als een kind kijk je uit naar de levering, cq, het belletje, ja hij is gearriveerd.
Gekocht bij Echo-Audio in Goes (Flip van Damme) maar de VPI wordt in zijn 2e winkel in Middelburg afgeleverd, sorry Fons, geen probleem Flip ik ben al onderweg.
Vrouw, als chauffeuse en oppas , vanwege parkeerproblemen en kleinzoon Devin 10 mnd, mee in de auto richting Middelburg.
Na een ritje van 'n uur kon het uitpakken beginnen en ik kan u verzekeren dat dat een zeer aangenaam moment is.
Het leuke van de VPI is dat het een bouwpakket is en zodoende leer je de VPI van onder tot boven zeer goed kennen en begrijpen van het waarom het zo gebouwd is zoals VPI het bedoelt heeft.

                                                                                                          Het meubelen kan beginnen.
Als je alle onderdelen in handen hebt gehad voel je kwaliteit en precisie uitstralen, zonder twijfel, dit is robuust en zal zeer lang in mijn config. vertoeven. Stap voor stap lees je de gebruiksaanwijzing en met het logisch denkwerk van Alex
is het achteraf een fluitje van 'n cent geweest om te Masterscout te monteren.

De masterscout wordt even grof gemonteerd om zo vlug mogelijk zijn eerste muzen te horen.
En wat je dan hoort, zo koud uit de doos, hier wordt je stil van en je geniet alleen van de muziek.
Wat is dit toch weer zo veel mooier dan mijn oude Sony, het is weer een verheffende trap en zal alleen maar mooier worden als alles perfect afgesteld is.
A:    Voor de draaitafel is het simpel, waterpas en de motor plaatsen  met snaar, en klaar.
B:    De JMW 9 arm plaatsen, deze valt op een pin en blijft er los opliggen, vastzetten doet VPI niet.
C:    Anti-skating is fysiek niet aanwezig maar men maakt gebruik van de bedrading
van de arm naar de draaitafel, door de bedrading een extra twist te geven zal het zich als een veer gedragen, ingenieus systeem, minder is meer. Geef de arm een zetje richting midden en zal door die extra twist uit zichzelf teruggaan naar de buitenkant, simpel en het mooie van dit systeem is dat het begrip Anti-skating aanschouwelijk is geworden.   

D:    Naalddruk is ook hier weer niet aanwezig en het advies is gebruik te maken van een
Shure naalddrukmeter, maar die zit er niet bij en dat is een gemis, voor een paar tientjes
meer maak je toch je service (begeleiding) meer compleet.
Bij Echo-Audio opgehaald en dit is een werkje van een paar minuten, maar wel een gepiel.
Zie aan de linkerzijde het spiegeltje voor de balansC: De balans van het contragewicht zodat het element 90 graden heeft t.o.v. de plaat, ook
hier voorzichtig aandraaien anders verschuif je het contragewicht en dan is de arm
uit balans en daarmede ook de naalddruk.
E:    Dan komt het lastigste, het element positioneren in de arm, dit gaat bij VPI door
middel van een soort liniaal die zijn vertrekpunt heeft van het centrum van de arm.
Het gebruik van het oude spiegeltje is ook zeer goed te doen.F: Daarna de armhoogte, dit is een kwestie van smaak, in eerste indrukken met de
arm horizontaal t.o.v. de plaat heb je gelijk al een ander plaatje dan de arm iets omlaag.
Met de arm iets omlaag heb ik een grootser geluid, toneel.
G:     De aarding als laatste, als 1e met de phonotrap, als 2e met draaitafel en uitgangen, als 3e
mogelijkheid aarde met de onderkant van de draaitafel.
H:     Controleer de naalddruk;
F:     En dan van de muziek genieten.

De VPI Masterscout met de PvW DAC met onder de Philips HF-304 met de voorversterker made by PvW.De TungSol                                                                  6x4 versus de 6x5 

Mijn phonotrap interlinks made by PvW.De zilveren interlinks met bullit pluggen voor mijn phono-trap zijn een speciale uitvoering en de mooiste ooit door mij gemaakt zegt PvW.
Nou, dat belooft wat gezien bovenstaande statement en met het koud aansluiten hoor je
de kwaliteit die de belofte meer dan waar maakt. Het blijft mij toch elke keer weer verbazen wat, als men zwart/wit denkt van het zal wel, een kabel kan betekenen in je config. cq. uw beleving.
Over een maand zijn ze ingespeeld, alsmede ook mijn VPI Masterscout, ja wat ga ik dan allemaal beleven aan het analoge. In mijn config. staat deze interlink op eenzame hoogte en moet ik dit beoordelen met de formule
waar voor je geld, dan is daar de 10. Deze interlinks alsmede al mijn producten van PvW zijn gewoon bij PvW te bestellen.

  13-02-05
Als versterkersbuisjes fungeren de PC 86 van Philips en dit tot volle tevredenheid. Weken geleden gaat de 6x4 erin en de 6x5 moet zijn plaats afstaan. Na de teleurstellende ervaringen met de 6x4 gaat men toch weer de 6x4 een kans geven en  ook meer tijd en ja hoor, nu is de 6x4 van TungSol de winnaar en zelfs overtuigend en dan vooral
in de openheid. En zoals hij daat open ligt, de phonotrap, valt ineens een extra buisvoet op naast de PC 86 van Philips.
Volgens Alex is de voet electrisch aangesloten en wel geschikt vooreen 6SN7 of VT-231. Daar gaan we voor en wat dan op je muzen (thorney) pad komt,
NOG MEER MUZIEK en het is weer groter dan,,, en de afstand met het digitale is weer groter geworden.
Verschillende 6SN7/VT-231 gemount en alle zijn beter dan de PC 86 van Philips.

**  Als eerste de TungSol 6SN7/VT-231 en je mond valt open, wat een openheid en toegang
    tot de muziek, mooi heel mooi, vooral het kleinste detail.
**  De Sylvania als tweede, het hoog valt meteen op maar heeft een scherp randje
**  De Kenrad als derde getest, nee in deze config
**  De RCA red base 5692 , hoog zeer mooi maar alles klinkt te mooi, te gelikt
**  De RCA Black coat VT-231, een zeer ,overall, muzikale buis met als uitschieter het laag,
     aanwezig en weg, blijft niet zwabberen.
**  De GE red base 5692 de mooiste buis, alles staat als een huis
**  De RCA 6SN7GT, zeer mooie buis, geen uitschieters
**  De Philips 6SN7, prachtige muzikale buis, hoog kan beter.

                                                                                                                               

De winnaar is voorlopig de TungSol,,TungSol JAN-CTL-6SN7GT VT-231 april 1945

Morgen komt de Mullard ECC 35 binnen om de plaats in te nemen van de 6SL7 in mijn phonotrap.Wat is dit weer verheffend en het mooie van de ECC 35 is dat daar geen tijd voor nodig is, dit is meteen veel mooier dan de 6SL7, zonder pardon neemt de ECC 35 zijn verdiende plaats in.
De openbaring van de instrumenten valt meteen op en het is alleen maar muziek wat u hoort, prachtige buis, Peter mijn dank hiervoor.
Alex komt langs voor wat soldeerreparatie en ontmoet ook de muzen van de combinatie
TungSol Vt-231 / ECC 35 Mullard in mijn phonotrap en vraagt om de combinatie Philips PC 86 / Mullard ECC 35 en het gordijn ging open en niet zo'n klein beetje en daar was MUZIEK in Optima Forma, op deze combi was niets maar danook niets op aan te merken, Alex mijn dank voor het vragen van die combi.
Kun je nagaan hoe voorzichtig men moet zijn in zijn ervaringen, het een sluit het ander niet uit, de beruchte slangenkuil.
Ga je voor de PC86 in combi met een 6SL7, niets mis mee, daarna ga je experimenteren met 6SN7/VT231 i.p.v. de PC86 in combi met de 6SL7 en je hebt een instant knockout.
Dan komt op je ThorneyPath de ECC35 i.p.v. de 6SL7 en de verheffende trap wordt alsmaar groter en als klap op de vuurpijl de eerdere "miskende" PC86 moeten weer terug want in combi met de ECC35 ruiken ze naar het NirWana>>

Alex is nu definitief gezwicht voor het analoge en heeft zijn phonotrap bijna klaar.

            13-11-05
Waarom een ander element!!! de schuld ligt bij Alex.
Fons, waarom heb jij een MI element van Grado, je hebt zo'n mooi MC uitgang waar Peter zoveel
aandacht aan geschonken heeft, jouw MC uitgang is zeer mooi maar je moet een MC element hebben!!
Per definitie is een MC mooier dan een MI of MM/MD en dan praten we nog niet over de misaanpassing
die je hebt met je phonotrap met zijn afsluitimpedantie, waarschijnlijk tussen de 200 Ohm en 1 K Ohm en je
Grado heeft een afsluitimpedantie van 47 K., m.a.w. je phonotrap is subliem maar jouw element kan er niet
mee communiceren, ergo, je moet naar een MC element.
Ziedaar bovenstaand heeft wortel en wel in de vorm , vraagtekens , onwetenheid en vanaf dat moment klinkt
mijn vinyl niet meer, ik hoor van alles wat er niet goed is en grijp terug naar de CD en geniet weer van muziek.
Alex, wat heb je gedaan!
Dan ga ik op zoek naar een MC element en tref de Benz Glider low output en na een onderzoekje
van Peter van Willenswaard betreffende mijn PvW phonotrap in relatie met mijn
VPI Masterscout met zijn JMW 9 arm kreeg ik het groene licht van Peter en daar was dan de opdracht
aan PvW om de Benz Micro Glider low output te bestellen.

Nu komt het ,,,
Mijn Pvw phonotrap heeft een afsluitimpedantie van 47 k..Alex zet vraagtekens bij mijn afsluitimpedantie 47 K in mijn phonotrap MC, Fons, volgens het boekje moet het vele malen lager zijn.!!!!!!! en Alex heeft gelijk,
volgens het boekje moet het inderdaad voor een MC lager zijn alleen volgens PvW
klinkt MC mooier met een afsluitimpedantie van 47K regardless wat de fabrikant zegt.
Wat Alex ook zijn verbazing heeft gewekt is dat PvW geen trafo heeft gebruikt in mijn MC trap maar een FET,
Alex zegt, dat is electronica, trafo is passief.
Dan refereer ik Alex naar mij Best DAC of the World die ook geen trafo UIT heeft maar een OC UIT.
Als men bovenstaand goed leest heb ik nooit een misaanpassing gehad met mijn Grado in combi met mijn
phonotrap en daaaaaaaaar komt ie, ik geniet weer van MIJN VINYL......
Ja, ik weet het,,,Alex gaat als eerste een step-up maken met een trafo, maar de Fet schakeling van PvW blijft
spoken, jammer voor Alex hij krijgt de schakeling van mijn PvW phonotrap niet in kaart ook niet
al ligt mijn PvwPhonotrap op zijn rug voor Alex, het is complex
fonsDe Benz Micro Glider, low output 0.16 mV!!!!!
Alleen hij wordt speciaal voor mij gemaakt " handmade"met een output van 0.1mV,
m.a.w. ik moet 3 maanden wachten , geeft niet, alles voor het goede doel.
Standaard is een Glider low output 0.3mV maar PvW waar de bestelling
van de Glider loopt zegt, Fons zeg maar wat voor output je wilt hebben.
Tja, Peter doe maar zo laag mogelijk, ok dan gaan we in beginsel voor de 0.1mV.Wat onderstaand volgt moet je horen, is niet weg te schrijven in overtreffende trap.
Toch veel persingen gehoord maar dit slaat alles, ongekend wat u dan ontmoet dit is echt analoog met een
werkelijkheidsgehalte van +/- 99% om toch iets te deponeren als kapstok.

 01-01-06
Vandaag mijn naalddruk gecontroleerd en ja hoor wat ik meende te horen werd bevestigd.
Te hoge naalddruk, dus de naalddruk aangepast met als gevolg meer definitie en voordat de
muziek begint hoor je de opname, u weet wel dat als je je oor te luister legt boven het element.
Is dat een bevestiging dat alles goed staat!!!!!

21-01-2007
Ontstijging,,,,
Zo, wat hebben we daar!!!, is toch niet van toepassing in een audio context.
Neen 1 op 1 gezien niet en toch weer wel.
Wat ik dit weekend heb mogen ondergaan begint zeer realistisch vormen aan te nemen en
wel in de vorm van een toneel met de fysieke aanwezigheid van de muzikanten met beide medium's.
Oorzaak de E86C van Azdam en de ingespeelde laser van mijn loopwerk
Bovenstaande betreft zowel analoog als digitaal en wel met een zo'n gemak dat men tijdens het luisteren
allerlei gedachte spontaan naar boven borrelen, zoals, dit is alom vertegenwoordigd, dit is zeer positief, ditontstijgt het fysieke dit is sferisch, u bent een deel van het geheel.
Dit is STARDUST. Om bovenstaande fysiek aan u te mogen mededelen gaat Google zoeken naar een abstracte afbeelding van  stardust / ontstijging maar niets kunnen vinden wat ik voor ogen heb totdat ik onderstaande afbeelding tegenkom
en met bovenstaande in mijn achterhoofd valt de puzzel op zijn plaats.
Waarom dan zo'n dame!, zoals u weet zijn de mooiste schepsels op deze aardkloot van het vrouwelijk geslacht en is dan een personificatie van sferische gedachte met de macht van een geboorte.