Van balans eindtrap naar SE

                   

                                       Hot News , zaterdag 5/11/2016

 
Vandaag Hans aanwezig in HKZ om een HS-309 blokje af te leveren i.v.m. het verwijderen van een
klein brommetje in een blokje. Zoals u op onderstaande JPG ziet mis ik een blokje maar nu zijn ze weer gelijk.

Fons zegt Hans, gisteren toch zo iets vreemds meegemaakt, bij een andere Hans wat gemodificeerd aan zijn weergever en tjonge we keken alle drie elkaar aan, van wat gebeurd hier en alle drie beaamde dat.
Mooi zeer mooi, zelfs zo mooi dat het moeilijk is om dat te omschrijven.
Oke, dan vlug die andere weergever ook modificeren en WEG WAS HET!!!!!
Alle drie aanwezige met stomheid geslagen, oke dan 1 weergever weer terug gezet en daar was het weer!!!
                              
                                                  wat gebeurd hier,,

Zegt Hans dan moeten de weergevers ongelijk aan elkaar zijn en dan maakt het muziek, RAAAAAR!.
 
 
Laten we 1 blokje van de HS-309 eens uitrusten met andere EL-84 en verdomd wij verkeren in hogere sferen. Oke, zeg ik maar nu ga ik elk blokje uitrusten met verschillende EL-84,,

                                               WAAAAAAAAUUUUUW
             
        
                     U ziet de EL-84 van Groove en van Tube Amp Doctor
 
.Dit schrijft peter,
Ik heb misschien een (gedeeltelijke?) verklaring, voor het gedrag van de 309s althans.
Een 309 is een balans-eindtrap. Dat levert wat meer vermogen dan een single-ended, en balans was daarom ook DE keuze in de jaren 50 en 60.
Als je een balanstrap zuiver symmetrisch maakt (eindbuizen precies gelijk, stuursignalen naar die buizen precies gelijk), dan cancellen alle even harmonischen en de oneven (3e, 5e, 7e, etc.) worden versterkt. Netto is de vervorming dan lager dan bij een single-ended (SE), want een buis maakt altijd meer 2e dan 3e harmonische vervorming, en die 2e verdwijnt in een zuivere balansschakeling. Dat is leuk voor je THD-meting: mooie lage vervormingscijfers. Maar voor je muziekweergave is dat minder leuk: de 3e (en verdere oneven) harmonische(n) zorgen voor een wat kil, onderkoeld, technisch geluid.
Wat ik daarom in mijn 309-schakeling doe is die onbalans in de eindtrap met opzet een beetje verstoren. Ook al zie je dat aan het schema niet direct af, maar het is echt zo, berekend en gemeten. Door die onbalans wordt er toch weer 2e harmonische doorgelaten, als pleister op de wonde door de aanwezige 3e. En daardoor komt de zachte warme klank van de buis weer tot zijn recht.
Wat jij nu met die verschillende eindbuizen doet is dat effect nog verder versterken: verschillend merk, geen matching, dus nog meer verschillen tussen beide helften van de eindtrap, en dus nog meer onbalans. Je gaat dan dus steeds meer richting SE.
Als ik gelijk heb zou je verschil moeten horen met welke buis je waar in het 309-blokje zet: in mijn schema ingebouwde onbalans versterk of verzwak je dan afhankelijk van welke eindbuis waar staat. Doe in beide blokjes wel hetzelfde! En pas even op als ze spiegelsymmetrisch gemaakt zijn want dan moet de keuze van welke buis waar ook spiegelsymmetrisch zijn natuurlijk.
 
Met vriendelijke groet,
 
Peter v Willenswaard

Schiet mij maar lek, al die jaren zoeken wij naar gematchte buizen en HET moet juist NIET.
Stuurbuisje moet er ook aan geloven en ook mijn Quad II en mijn 845 van Cayin
.
                  
                                                De KT-66 op mijn Quad II
                                De KT-66 van Tube Amp Doctor en de KT-66 van Quad
             Luister nu naar mijn Quad II en betrap mezelf erop dat ik naar de muziek KIJK!!!!
.
Dan gaan ik stuurbuisjes vervangen in bovenstaande context, de Quad II, levert in mijn geval niets op.
Met de EL-84 gaan stoeien in de HS-309 en wel met de EL-84 van EI en de Tube Amp Doctor, niet doen in mijn configuratie.
Tjonge wat is dit mooi,,, de EL-8 4van Groove in contaminatie met de EL-84 van Tube Amp Docter (de M)
,
                  .
.
.
                         Morgen 08-11-2016 mijn Cayin met de 845 moeten er aan geloven
.
.
                 
                   
        De 845 van PS VANE en de 845 van Cayin, mooi zeer mooi, weer een Upgrade
                              maar dan wel met overtreffende TRAP.