Oortjes

#                                                          Buisje erin buisje eruit 



      
                                                                      Buisje erin buisje eruit.

En wat bij sommige onder U aan vooraf gaat
Dit was mijn vraag aan een van U:

Bij het testen van buizen is het dan simpelweg buisje erin, buisje eruit
of wordt er ook rekening gehouden met het feit, actie=reactie!
Als ik EL84 ga verwisselen prik ik ter controle ook andere ecc82/ ecc83/6072a/of 5751 erin,
het is inderdaad de combi die gevonden moet worden.
Dit is ook het enige wat ik kan doen als non techneut.

Antwoord van: Dick,
Ha Fons,

Ik ben de laatste jaren vooral bezig geweest met de zoektocht naar de mooiste driver
voor de eindbuis.
Toen ik op de Mu-stage van Alan Kimmel stuitte wist ik het.
Daar ben ik mee aan de slag gegaan. In tegenstelling tot AK wilde ik mijn oude
triodes gebruiken. 226, 227, 30, 76 etc. Als je die gewend bent zijn de meeste
latere gewoon een heel stuk minder.
Ik kon me dan ook heel goed vinden in de driverbuizentest van Eric Barbour in Glass Audio
Twee jaar terug.
Hij had praktisch dezelfde ideeėn over verschillende buisjes. Ondanks een
geheel andere versterkerconfiguratie.
Wat eerst opvalt is, de oudere triodes zijn ondanks verschillende fabrikanten veel gelijker
qua meten en luisteren dan de latere.
Ik heb 76's van diverse pluimage en met productietijdverschil van 30 jaar. Maar de klankverschillen
zijn klein. Dat noem ik nou constante productiekwaliteit.
Kom daar maar eens om bij latere en dan vooral de noval types. Maar ook de 6SN7, om maar een toch
wel mooie triode te noemen. Ik ben nog nooit zoveel klankverschil tegengekomen als bij
de ECC83 en tijdgenoten.
Een stel Philipsen en Mullard zijn o.k., maar veelal is het niet goed.
De ECC82 is ook zo'n "rotding" Heb je een stel dat wel lekker is, vervang ze door eenzelfde merk (!)
en het gaat niet goed meer. Daar wordt ik kriegelig van.
De 6072, 5687 en ook de 5751 kunnen nog wel door de beugel. Maar het inprikken van een andere
voorbuis zal een matige eindbuis niet opwaarderen. En ik kan je vertellen dat ik heel wat ECC types
op de plank heb. Ook de hele gezochte Telefunken, Philips, Mullard.
Wat wel ging: Ik had Tungsram AD100 op de eindbak. Na een paar dagen stoorde het gebrek aan body
van het midden me steeds meer. Ik heb toen op de driver de wat brutalere 30 vervangen door de potiger 227. Dat gafmeer harmonie in de klankbalans.
Toen kreeg ik meer waardering voor de AD100. Maar de 30 en 227 zijn
beide sublieme triodes. Een wat dunnere eindbuis is dus wel te tunen met een vettere voorbuis.
Maar het zijn verfijnde methodes. Met verschillende koppel C's kan het ook.
Het mooiste is, het is niet te meten. Zowel de wat schrielere als vettere klanken geven beide een kaarsrechte
frequentielijn op de scoop. Ook vervorming meten biedt weinig soelaas.
Wel bij de ECC88 overigens, die heeftgeen mooie vervormingskarakterestiek.
De oneven harmonische zijn, in wat voor instelling, altijd groter dan de even.
Net een transistor! En zo klinkt 'ie ook een beetje.
Bij de oude jongens is de vervorming ongelooflijk laag en mooi aflopend. Waarschijnlijk het gevolg van de
symmetrische en precieze opbouw.
Ik heb vanmorgen (ja ik weet het zondagmorgen half 8, maar iets dreef mij weer eens....) eens C's voor de WE
gezet met een andere, wat opener precentere weergave. Ik wil dat wat zweverige eens wat minder maken.
Ook het wat rondere hoog iets meer push meegeven. Ik heb daar in plaats van zilverfolie procaps
Teflon C's ingesoldeerd. De versterker staat nu weer warm te draaien, je leest er nog wel over.
Wat helemaal niet gaat met een WE: Jensen pio's. Wordt het wel heel dromerig.
Maar zie, de Jensen in de OB300A met Pliton UGT en AVVT300B deed het wel heel mooi.
Hoe? Zowel de Plitron, 76 driver, en de Solen voeding hebben een wat meer precenter karakter.
In die kring gaf de Jensen net dat mooie zetje in de klankbalans.
Fons, je ziet dat je niet over één nacht ijs kunt gaan voor een absolute conclusie. En maakt dat nou ook
niet dat onze hobby zo boeiend blijft.

m.vr.gr. Dick


Hallo Fons,
Leuk om wat rond te rommelen op je website. Misschien moeten we voor jou het neologisme 'Buizenfilosoof' uitvinden?

Willem

en daar gaan we weer,
Na weken van luisteren naar buizen met verschillende merken en daarna weer met zijn contradictie
en weer met zijn contradictie en elke slangenkuil brengt inderdaad zijn slangenkuil mee.
In dit stadium kan ik zeggen, TUNEN HEEFT ALLEEN ZIN ALS U 'N CONCLUSIE DURFT TE MAKEN.
OOOOO, AAAAAA, wat is deze pit mooi, neen zegt de ander,,,,,,, deze pit is veel mooooooier.
En hier hebben weer 'n DÉJĄ VU

Het is de combi die het mooi maakt.

De ene buis zegt; luister naar mij want ik heb 'n mooi hoog!

De ene buis zegt; luister naar mij want ik heb 'n mooi mid!

De ene buis zegt; luister naar mij want ik heb 'n mooi laag!



En inderdaad, ze hebben allemaal gelijk, want het een sluit het ander niet niet uit.
Bij de een laat je iets ( is al klote) en bij de ander win je iets ( is ook klote, want je weet dat je bij de ander iets verloren hebt ) en vanuit die positie bepaal je je config en daar heb je ballen voor nodig en het klotige van dit verhaaltje is dat het zich zal gedragen als 'n perpetuum mobile wat gelijk staat aan struisvogelpolitiek.

07/02/01

waarom!

waarom heeft iemand 'n hobby?

waarom slijt iemand, zoals ik, zijn tijd tussen passieve buizen, pio's en whatever met de soldeergeuren in zijn.....
waarom heb ik voldoening in dood materiaal!

Zelf moet ik de steker in de muur pluggen voordat er leven uitkomt!!!!
*&^,, dat ik ben, je bent bezig als 'n soort Frankenstein, nooit zal ik HET kunnen benaderen, al is de muze nog zo slecht (wie bepaalt dat!) de omgeving is bepalend.

En daar is het weer ( ja, ik weet het, ik schrijf het) als men muze wil BELEVEN is er maar 1 optie
en dat is de live optie en dan wel met zijn ambiance.
HET IS DE STATE OF MIND.
ja, ik weet het,, ik laat de deur open voor, het/een/de/ kunnen/mogen/moeten/zullen,laten/willen..



Fons

Wat vind ik zelf? Ik heb het langst kunnen wennen aan het zilveren PHY's en ben het best wel gaan waarderen. Toen ik enkele jaren geleden steeds meer zilverbekabeling en bedrading in de installatie ging gebruiken, was iedere keer weer duidelijk dat het zilver de contouren aanscherpt. Vocalen komen meer los van de muzikanten. En zilver heeft een mooie vloeiende overgang van laag naar hoog. Nooit is er scherpte door het gebruik van zilver. Maar zilver werkt ook als een vergrootglas.(pvw) Dat laat wel de tekortkomingen in de rest van de lijn horen. Feilloos…. Als je begint met zilver, bij de bron starten. Ik hoor wel eens opmerkingen dat zilver zo scherp klinkt. Geloof me, niet het zilver maakt de scherpte. Zoek die maar ergens anders. In de gebruikte weerstanden, condensatoren etc. Veel koperkabels bedekken de narigheden met een soft doekje, maar missen weer die pinpoint eigenschap. Koper lijkt ook korreliger tegenover zilver. Verzilverde koperkabels kunnen wel een vreselijk vies randje leggen. Het hoog lijkt dan boven op het midden te liggen. Maar ook hier is het geen wetmatigheid. Het lijkt wel dat hoe dunner de zilvercoating is, hoe scherper de klank wordt. Voor mij is er echt alleen nog puur zilver.Dat zilver geen onbetaalbaar ideaal is, kun je op de project pagina wel lezen.

dick.




Als non-techneut kan ik niet veel anders dan buisje erin buisje eruit prikken.
Ben de laaste tijd bezig geweest met de 6sn7 jongens en dat heeft mooie resultaten opgeleverd.
Op mijn NirWanaPre staan de RCA 6SN7 al enige tijd te gloeien tot volle tevredenheid.
Maar er zijn meerdere merken op deze aardkloot, dus op zoek naar wat anders.
Wetende dat de 6x4 van Tung-Sol zeer mooi presteerd in mijn DAC gaan we op zoek naar de 6SN7 van Tung-Sol.
Eenmaal binnen en onder spanning gaat hier toch mijn voorkeur naar uit, het is allemaal vloeiender geworden,
het klinkt zeer prettig.
Paar dagen later arriveerde de 6SN7 van Sylvania en dat was een nog grotere verbetering, ja de afgelopen
week was het zeer prettig vertoeven in huize de Boeck.

Twee grote stappen hoger in een week tijd, hoeveel hoger kan men komen.
Is niet zo moeilijk, bestel gewoon bij Mattijs de Vries de VT-231 van Sylvania

ALS U NU NOG NIET DE MUZIEK KUNT HOREN, GEEF DAN DE BUIS NIET DE SCHULD!!!!
en u stijgt tot grote hoogten.
 
                                          

Hoezo Fons, leg uit,
Alles wat de voorgaande buizen hebben en dat vermenigvuldigen met emotie's en voila,
U SMELT,,,,
Wilt U emotie, zie hier en kwijl,,,,
De VT-231 van Sylvania op mijn NirWanaPre
 
 
                       

Deze week via Paul den Hollander 2x Ken-Rad VT-231 binnen gekregen, maar helaas het zijn 2
verschillende, 1 met opdruk VT-231 en een zonder.
Oke, het zij zo, maar toch proberen en ja hoor en het is meer dan slecht, niets verheffend en alles was zeer donker.
jammer, dus dan gaan ze eruit of,,, even vlug luisteren naar de phono en dan dismounten.

Mooi, wat is dit mooi op phono en niet van 'n klein beetje, neen alles is meteen overtuigend aanwezig.
Raar dat de Ken-Rad VT-231 als 'n dweil klinkt met CD en de sterren van de hemel speelt met phono.
Het enigste wat ik gedaan heb is de VT-231 verwisselen op mijn NirWanaPre.

fons
                       
  

21-12-03
Het gevolg van de NirWanaDAC (PvW) is dat het vinyl door mij niet meer wordt doorgezet.
De DAC staat op een dergelijk niveau te spelen dat na evaluatie ik heb besloten dat
het zinloos is om het analoge nog verder te optimaliseren.
Gezien mijn platenspeler is dat zeker nodig maar de kwaliteit van de opname's op het
vinyl laat nogal veel te wensen over, vandaag de dag zijn we toch veel verder
met de opnametechniek. (ook hier zit kaf onder het koren.)
Vele onders ons draaien alleen vinyl omdat de kwaliteit veel beter zou zijn en zetten
daardoor de muziek op de 2e plaats.

Je kunt het ook omdraaien en zeggen van als men nu ,na de CD ,het vinyl zou uitvinden
men compleet voor gek zou worden versleten.
Het zou alleen maar bij brainstormen blijven en waarschijnlijk nooit de tekentafel bereiken.

Dat wil niet zeggen dat ik niet meer geniet van vinyl, integendeel, met een goede opname
speelt het de sterren van de hemel, maar het blijft beperkt tot het verleden, ook wetende
dat er vandaag de dag jaarlijks nog 15 miljoen nieuwe L.P's worden geperst maar ook
daarin blijft het allemaal beperkt.
Gisteren toch weer uren vinyl gedraaid met daaraan gekoppeld de nodige flashbacks
die weer voor de nodige emotie zorgen uit het grijze verleden, wat volgens mij niet los gezien
kan worden van het "niet loslaten" van de "kwaliteit" van het vinyl.
Op een gegeven moment gaat men dan toch weer technisch luisteren, een groot manke bij
ons zogenaamd audiofielen, en flitsen er gedachten van, volgens mij klonk dat vroeger
toch anders, mooier, voller van klank of ligt het aan mij, mijn oortjes die aan het inboeten zijn
of luister ik nu naar een andere weergever dan destijds.

Zomaar een gedachte!
Het principe van buizenversterker is hetzelfde gebleven maar veel is er bereikt in de
kwaliteit van de onderdelen en ook op het gebied van weergevers met als gevolg
dat men nu in staat is om de opname beter te kunnen beoordelen via een goed monitor systeem.
Als ik diep ga graven in mijn "audiomemory" komt altijd het woord warmte naar boven.

"Zou ik met wat ik nu ervaar met audiokwaliteit terug kunnen gaan in het verleden,
dan zou het volgens mij een zeer kort bezoek zijn."

De beleving van muziek is vandaag de dag veel meer fysiek geworden dan voorheen
en zodoende is men toch geevolueerd met de nieuwe technieken van weergeven en
heeft als gevolg dat men de "fysieke beleving" als zeer prettig ervaart.
Dit gaat dankzij het digitale ongekende mogelijkheden bieden.


Gezien de uitspraak betreffende Kazaa en het nieuwe downloaden via Radio 538, legaal,
gaat de digitale verspreiding van muziek zich anders profileren en zal de cd winkel
fysiek gaan verdwijnen en plaatsmaken voor het virtuele.
Er zal zich een geheel nieuwe markt openbaren (het proces loopt al) met ongekende
mogelijkheden zonder de beperkingen van de fysieke distributie.
De muzikant zal op deze manier toch aan zijn inkomsten komen, vergeet niet dat muziek
maken een gewoon beroep is met daaraan gekoppeld de wetten van de markt.
Het verloren laten gaan van een miljarden markt komt mij danook als niet-markt gericht
denken over en dat is dan weer in contradictie met het mens zijn.

                  

Norah Jones op L.P (200 gr.) en CD!

Op HiFI.nl staat daar Norah Jones op L.P, niet geaarzeld, meteen confisceren.
Waarom toch weer 'n L.P gekocht!
Gezien bovenstaande en de repliek die ik krijg op het forum kan ik niet anders
dan het analoge weer een kans te geven.
Het mooie van de Norah Jones test is dat ik nu een mooi vergelijk heb tussen
hedendaagse opname's.

Vanaf het jaar 1979 , of eerder,( Ry Cooder was er in ieder geval met zijn L.P. "Bop till you drop" er al vlug bij,
                             
is men al bezig met digitale opname's en dat was het begin van het einde van het analoge tijdperk.
Ja, eerst was het analoge signaal converteren naar digitaal en daarna weer converteren naar analoog
om dan uiteindelijk het te converteren op de L.P.
.
Wetende dat er altijd wel een digitaal signaal aanwezig zal zijn geweest kan men vandaar uit
vertrekken en zijn conclusie's trekken.
Vandaar de Norah Jones test, als het goed is hebben de CD en de L.P dezelfde master gehad en
dat hebben natuurlijk ook de CD's gehad die men na de L.P. uitbracht om naast de L.P ook die muziek
op CD te hebben.
Maar het grote voordeel van deze test is dat het een opname betreft van zowel op CD als L.P
anno 2003.
Via HiFI.nl.... 8 nieuwe L.P's gekocht van Ella en Louis/Gene Krupa/Count Basie/
verzamel Blue Note/Paco Pena/Harry Belafonte, maar niet een L.P die mij kon bekoren, wel de muziek
maar de opname, neen, helaas

Ben benieuwd wat dit gaat opleveren, wetende dat er een manke aanwezig is en wel in de vorm van
dat mijn analoge install. t.o.v. mijn digitale install. niet optimaal is.
fons

31-01-04

De L.P is de winnaar,
maar het verschil is minder dan het vergelijk met mijn oude DAC, de gemod. A&T by PvW.
Kan ook niets anders!
Alex kan momenteel niet verder met zijn I2S non. oversampling daar zijn loopwerk op I2S niveau
4x oversampling geeft.
Volgens de docu. is het mogelijk om non oversampling te activeren maar daar heeft hij hulp
voor nodig en dat laat nog even op zich wachten.
Momenteel gaat hij voor I2S 4x oversampling.
Ondergetekende had ook de stille hoop om op I2S over te schakelen maar ook ik zit in de wachtkamer.
Mocht het I2S verhaal toch doorgaan en de kwaliteit is inderdaad zo goed als wordt beweerd dan zit
ik met mijn PvWDAC gebakken voor de toekomst.

27-02-04

Alex gaat in zijn (mijn) koperen loopwerk een mod. uitvoeren en wel deze.
Hij pakt het digitale signaal op en sleept dat rechtstreeks naar de I.C. met een aanpassingsnetwerkje.
Alex is al weken in extase en dat is mooi om aan te horen en,,,
dat alleen is mooi!!
Less is More!!
Ben benieuwd naar de reactie van mijn config op deze mod.

Fons de Boeck


                  XRCD



Daar gaan we dan,

Als eerste de ordinaire CD en dat is mooi helder en clean en speelt zijn
muziek af zoals je verwacht van een ordinaire CD, hier valt goed mee te leven,
wat wel opvalt dat alles zich een beetje rechts afspeelt.

Als tweede de XRCD met als eerste indruk een breder toneel, een grotere
aanwezigheid maar druk, het is druk, niet rommelig maar druk, al luisterend gaat mijn
voorkeur uit naar de XRCD en in sommige passage's weer niet, het is druk net of
er compressie gebruikt is en dan gaat je voorkeur weer uit naar de ordinaire CD!!
Al met al geen overweldigend succes.

Als derde het Vinyl, geen twijfel mogelijk dit is MUZIEK, punt...

                         TOP